Bli med oss – på dansemeditasjon!

Uten sko 
Lukkede øyne 
Se innover og føl kroppen 
Pust inn gjennom nesen 
Pust ut gjennom munnen 
Lytt til musikken 
Dans det du føler 

 

Slik kan man beskrive aktiviteten ”dansemeditasjon” som vi har på Stella. Det handler om tilstedeværelse her og nå. Nøkkelen er å få ut og gi slipp på negative følelser, for å kunne ta inn det positive.

 

Emanuela Luglio, dansemeditasjonsinstruktør på Stella
Emanuela Luglio, Instruktør i dansemeditasjon på Stella (privat foto)

Dansemeditasjon

Instruktøren Emanuela Luglio presiserer at dansemeditasjon er basert på mindfulness, som er blitt et ”hot” begrep den siste tiden, men at aktiviteten skiller seg fra yoga og vanlig meditasjon.

Aktiviteten er delt inn i tre faser:

Fase 1: Puste dypt og riste på kroppen. Gjøre en innvendig kroppssjekk.

Fase 2: Danse etter musikk (økende tempo) og stoppe flere ganger (for å komme tilbake til her og nå).

Fase 3: Sitte/ligge på gulvet. Slappe av mens instruktøren leser inspirerende ord for dagen og til ettertanke.

Dette er et kurs som er egenkomponert av instruktøren. Hun har bakgrunn i sosialpsykologi, og hun har testet ulike former for meditasjon i flere forskjellige land. Kurset er inspirert av meditasjonsformer fra hele verden. Basert på egne og andres erfaringer har hun valgt ut elementer som hun vet fungerer bra. Målet er å bli mer avslappet og tilfreds i hverdagen.

Personlig erfaring med dansemeditasjon

Da jeg hørte om kurset ble jeg veldig nysgjerrig på hva det gikk ut på, og fant ut at dette måtte jeg bare prøve. Med en litt spent og smånervøs kropp, gikk jeg ut på gulvet sammen med de andre. Vi stilte oss opp i en halvsirkel og lukket øynene. Jeg følte raskt at jeg holdt på å miste balansen, og undret meg over om man faktisk bruker synet for å stå rett opp og ned. Det gikk i alle fall bedre med balansen etter hvert. Da musikken ble slått på og vi skulle danse, bevegde jeg meg sakte, men sikkert, litt mer og mer. Jeg kjente at jeg følte meg litt begrenset. Det var noe som holdt meg igjen. Jeg bevegde meg etter musikken, men kanskje ikke så mye som jeg ville gjort alene. Jeg følte at jeg greide å slippe meg mer og mer løs etter hvert.

Andre gang jeg prøvde denne aktiviteten, var jeg litt mer stresset og hadde hodepine. Så målet mitt var å bli kvitt hodepinen. Jeg følte meg mye mer lukket og begrenset denne gangen, og var i begynnelsen veldig fokusert på at jeg hadde vondt i hodet. Heldigvis gikk hodepinen over, sakte, men sikkert. Da jeg etter timen gikk for å kjøpe klær, og jeg sto i prøverommet, tok jeg meg selv i å danse av glede inne på prøverommet.

 

For mer info om dansemeditasjon eller andre aktiviteter på Stella, ta kontakt på telefon: 22 05 44 45 eller e-post: stella@redcross.no, eller kom innom oss i Christian Krohgs gate 2, 2. etasje. Våre åpningstider er mandag-fredag, kl. 10:00-15:00.

 

Tekst og bilder: Trine Lorentsen, frivillig i Stellas PR og info-gruppe.